GALÍCIA

7. Santiago de Compostela

Avui ha arribat un dia molt especial que tots esperàvem. Un dels dies més especials de les vacances, que és la visita al Casc Històric de Santiago de Compostel.la i en el seu monument més emblemàtic, que és la Catedral de Santiago. A més, la intenció no és realitzar una visita estàndard, entrant a la catedral i ja està, sinó que el què farem serà també visitar-la des de les teulades i des d’una de les torres (la de la carraca), i això ens donarà accés a altres parts del recinte de la catedral, com el Museu, Cripta, etc… O sigui que ens llevem amb ganes, esmorzem, i cap a Santiago de Compostel·la. Hi arribem per l’autopista de peatge AP-9, la qual ens acosta a les seves immediacions i entrem al casc històric per l’Avenida de Xoan Carlos I, i d’aquí, a la Rúa de San Clemente, que en el seu final, és on hi ha un aparcament (Aparcadoiro Santo Clemente – Praza do Obradoiro) i on deixarem el cotxe unes hores. L’avantatge d’aquest aparcament en comptes d’altres és la seva ubicació, a tocar de la Praza del Obradoiro.

[googlemaps https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m27!1m12!1m3!1d1461.840158406442!2d-8.54715299772897!3d42.879591202926676!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!4m12!3e0!4m5!1s0xd2f6ef25e04bd5f%3A0xdeb83c23c222fbc0!2sCombarro!3m2!1d42.4305807!2d-8.706737799999999!4m4!1s0xd2efe4171288a27%3A0x5adb13b9881116e1!3m2!1d42.8789802!2d-8.5470013!5e0!3m2!1sca!2ses!4v1637668664401!5m2!1sca!2ses&w=600&h=450]
Des de l’aparcament ens atansem a la Praza do Obradoiro a poc a poc, son poc menys de les 10h del matí, quan de sobte, a l’arribar-hi, amb moltíssima més gent, tenim l’impacte de veure la façana monumental de la catedral sobre tots nosaltres. Les càmeres de fotos i vídeos treuen fum, però ens n’adonem que el què hauríem de fer és anar a veure per on s’entra, davant de tanta gentada. En efecte, l’entrada a la Catedral es fa per Praza de Praterías, i seguim la cua i arriba més enllà de la Praza da Quintana. Ens hi posem i veiem que no avança. Aquí ens hi podem passar hores. Canviem d’estratègia. Primer de tot, tenim contractat per internet una visita a les cobertes i torres de la catedral sobre les 11h 30min. (vàrem pagar 12€ els adults, i 10€ els nens). Per tant necessitarem omplir aquesta franja amb una altra cosa, i és aquí on apareix el Xacobeo. Som en any Xacobeo, i vàrem llegir que obren la Porta de la Façana Posterior (recordo que es deia Puerta Santa) només en anys Xacobeo. Ens hi atansem i veiem que pràcticament no hi ha cua. El què passa és que aquesta entrada només és pel Sepulcre de Santiago i poca cosa més. Bé, però per algun lloc hem de començar.
Entrada al Sepulcre de Santiago, per la Puerta Santa
Sepulcre de Santiago

Entrem a veure el Sepulcre de Santiago per la Puerta Santa i comencem a notar la grandesa de la Catedral al passar d’esquitllentes per el seu interior. La gent fa una fila de un i guarda un sepulcral silenci, mai millor dit. Fa impressió estar on estem amb tanta gent i aquest silenci místic. A la sortida veiem que la cua encara augmenta i ens n’anem a per la visita de les teulades i torres.

Per sort, arribem molt puntuals i de seguida es presenta la guia i l’hem de seguir que ens durà a dalt. Pugem per diferents escales i finalment sortim a l’exterior per a tenir unes vistes fora de lo normal. A part de les cobertes i torres estem envoltats del Casc Històric de Santiago i això fa que aquests moments siguin màgics.

Visita a la coberta i les torres de la Catedral

La guia ens fa asseure a lo què seria el carener de la nau central i ens fa una explicació. Jo no paro de tirar fotos a tort i a dret. Diu que no ens podem moure sense el seu permís i que encara hi ha operaris que hi estan treballant, o sigui que vigilem. Les obres de restauració semblen acabades, però hi ha una petita part, en el creuer de la nau central, que tenen més feina de lo habitual per a poder-ho impermeabilitzar.

Treballs de restauració sense finalitzar

Recorrem les cobertes amunt i avall fins que la guia ens diu que podem pujar a la torre de la Carraca (la torre de l’esquerra vista des de la Praza do Obradoiro). El més impressionant de la pujada a la torre, a part de veure la Plaça del Obradoiro des de dalt, és sobretot veure i entendre que la façana de les torres i la catedral que dóna a la Praza do Obradoiro és una façana de revestiment molt posterior a l’època que van construir la totalitat del temple. És a dir, la catedral és romànica, una de les més maques del país, però la façana del Obradoiro no ho és, és barroca. Quan puges a les torres es veu aquest canvi d’estils, ho tens a tocar de la mà. A part, pots veure minuciosament cada detall, cada escultura, i això fa que siguin uns moments increïbles i màgics. La visita va passar molt ràpid al meu entendre, jo m’hi hagués quedat hores a dalt.

Vistes de la façana principal de la Catedral des de la Torre de la Carraca
Vistes des de la Torre de la Carraca

Vàrem baixar a poc a poc a visitar el Museu de la Catedral, des del qual es tenen molt bones vistes també de la Praza do Obradoiro. La visita també incloïa el Palacio de Xelmirez, que també vàrem visitar. El nostre cap, però, encara estava a les cobertes i pensant ja com podríem entrar a la catedral després de veure tanta cua. Vam decidir anar a dinar d’hora i provar-ho al migdia un altre cop. I així ho vam fer: vam dinar a prop de la Catedral i allà a les 14:30-15:00h vàrem anar a la Praza de Praterías per veure com estava la cua. Doncs la cua s’havia esfumat. Hi havia una mica de cua, però no lo què ens vam trobar al matí. Fent la mica de cua ens vam adonar del pòrtic magnífic romànic que té la Catedral a la Praza de Praterías.

Pòrtic romànic a la façana de Praterías (façana sud-oest)

És possiblement l’única part romànica que es veu en qualsevol de les façanes, i és per admirar. Finalment, doncs, vam entrar a l’interior de la Catedral, de forma gratuïta (gratis!) i vam anar seguint tots i cadascun dels pòrtics amb les seves capelles i capelletes, fins que a l’arribar al transsepte, vàrem veure el famós botafumeiro. També fa molt d’impacte l’altar major, amb les seves escultures i baldaquí barrocs. Aquest altar va substituir al seu temps un altre de romànic. Aquest el presideix Santiago en hàbit de peregrí, sobre el què es va col·locar l’espectacular baldaquí sostingut per àngels i coronat per la efígie eqüestre de l’Apòstol i l’escut d’Espanya.

El Botafumeiro
L’altar Major

Una altra de les coses que ens van impactar van ser les mides de la catedral. Per ésser romànica és una catedral molt alta i esvelta, i també hi deixa entrar bastanta llum. Això ens va impactar. L’única taca negra a la visita va ésser no poder veure el “Pórtico de la Gloria” del maestro Mateo, el pòrtic romànic de la nau principal que acabava de ser restaurat. En el seu dia vàrem pensar si contractar-hi visita o no, i producte del preu (també és de pagament) ens vàrem tirar enrere i vam decidir fer únicament les cobertes.

Sortíem de la catedral però vam veure també que amb l’entrada ens servia la Cripta. S’accedeix per la façana principal de la Praza do Obradoiro, per la zona de les escales, sota el Pórtico de la Gloria. La Cripta no té res de impactant, únicament, potser, l’alçada. Per ésser una cripta és molt alta, prova del desnivell que els antics mestres d’obres o arquitectes tenien que resoldre. Al sortir de la cripta ens vam adonar que estàvem a sota de la immensa façana barroca de la Catedral, i varem continuar tirant fotografies.

Sortint de la Cripta i mirant amunt
Façana barroca de la Catedral

Vam decidir estar-nos a la Plaça contemplant-la una estona més. Així quasi se’ns va fer l’hora de marxar, i pensar que volíem dedicar el seu temps a la resta del Casc Històric. Doncs de seguida ens hi vàrem posar. Vam donar la volta als carrers que voregen a la Catedral i vàrem fer una ruta que ens havíem proposat fer, la Ruta d’Intramuros Monumental que marquen tots els plànols de la Oficina de Turisme. Diu que és una ruta d’unes 3 hores, però nosaltres crec que la vàrem fer en la meitat del temps. Sí és veritat que no ens vàrem anar parant a tots els llocs. Els carrers que més ens varen agradar, a part dels col·lindants amb la catedral, foren la Rúa do Franco, la Rúa do Vilar, i la Rúa Nova, tots tres carrers paral·lels entre ells i plens de vida, bars, restaurants, negocis i comerç, especialment la Rúa do Vilar que té cases i palauets de molt d’interès.

Rúa do Vilar

També vàrem passar per la Praza de Mazarelos i vàrem veure el Arco de Mazarelos. Passàrem per el Mercado de Abastos, i vam veure la vida que també hi ha. Es tracta del segon lloc més visitat de la ciutat, darrera mateix de la Catedral, el qual és un mercat tradicional cobert i descobert amb parades de tot tipus: carn, flors, productes agrícoles, etc… Finalment, vam tornar a la Praza do Obradoiro per la Rúa de San Francisco i acabar així amb la visita del casc històric. Durant tot el dia el cel ens va respectar, estava tapat, però. No va començar a descarregar una miqueta fins que vam ésser als carrers, era únicament un plugim, però es va anar aguantant. Abans d’anar a buscar el cotxe, vàrem anar a berenar al Parque de la Alameda, gran pulmó verd de Santiago tocant el Casc Històric per el Campo da Estrela.

La visita a Santiago de Compostel.la ja ha finalitzat, i adjuntem el nostre material gràfic on s’observen totes les atraccions, carrers i places que hem anat explicant, així com la ruta monumental que està marcada en una línia magenta-violeta per tot el casc històric:

Adjuntem els punts imprescindibles que vàrem realitzar durant la visita a Santiago de Compostel.la, en un mapa de google maps:

Us deixem les principals fites del dia marcades en un plànol de google maps on s’observen cadascun dels atractius visitats i el total de kilòmetres recorreguts amb el temps invertit a la carretera (137km amb 1h 56min):

[googlemaps https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m32!1m12!1m3!1d2945.0334551220803!2d-8.7077437300915!3d42.427022772038164!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!4m17!3e0!4m5!1s0xd2f6ef25e04bd5f%3A0xdeb83c23c222fbc0!2sCombarro!3m2!1d42.4305807!2d-8.706737799999999!4m4!1s0xd2efe4171288a27%3A0x5adb13b9881116e1!3m2!1d42.8789802!2d-8.5470013!4m4!1s0xd2f6ef6f15e5e55%3A0x1fa114fda4885b96!3m2!1d42.428695499999996!2d-8.7069527!5e0!3m2!1sca!2ses!4v1637669528508!5m2!1sca!2ses&w=600&h=450]